KOMENDA POWIATOWA POLICJI W RAWICZU
REGULAMIN KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W RAWICZU
z dnia__22.08__ 2014 r. na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 roku o Policji (Dz. U.
z 2011 roku Nr 287 poz. 1687 z późniejszymi zmianami ) ustala się, co następuje:
Rozdział 1
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.
Regulamin określa strukturę organizacyjną i tryb kierowania oraz zakres zadań komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji w Rawiczu, zwanej dalej “Komendą”.
§ 2.
Komenda, z siedzibą w Rawiczu przy ul. Sienkiewicza nr 23, jest jednostką organizacyjną Policji, stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Powiatowego Policji w Rawiczu, zwanego dalej „ Komendantem” .
§ 3.
Komendant Powiatowy Policji w Rawiczu podlega:
- Wielkopolskiemu Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w Poznaniu w zakresie wynikającym z funkcji przełożonego policjantów oraz Wojewodzie Wielkopolskiemu jako organowi administracji rządowej właściwemu w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- zwierzchnictwu Starosty Powiatu Rawickiego sprawowanemu nad funkcjonowaniem zespolonych służb, inspekcji i straży powiatowych, z wyjątkiem;
- spraw dotyczących wykonywania czynności operacyjno – rozpoznawczych, dochodzeniowo – śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń;
- wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią.
§ 4.
Zakres działania Komendy, szczegółowy sposób ich realizacji oraz zakres obowiązków i uprawnień przełożonych i podwładnych określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji.
§ 5.
- Podstawowy rozkład czasu służby i pracy w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godzinie 7.00 i kończy o godzinie 15.00.
- Policjanci i pracownicy Komendy są obowiązani każdego dnia potwierdzać rozpoczęcie służby lub pracy własnoręcznym podpisem w przeznaczonych do tego celu ewidencjach.
- Przerwanie służby lub pracy wymaga zgody przełożonego i potwierdzenia w przeznaczonych do tego celu ewidencjach.
- Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy prowadzą ewidencję przypadków przedłużania czasu służby lub pracy policjantów i pracowników. Ewidencję tę udostępnia się policjantowi lub pracownikowi na jego żądanie.
§ 6.
W sprawach skarg i wniosków Komendant przyjmuje obywateli w każdy poniedziałek od godziny 15.30 do godziny 17.30, a wyznaczony policjant z komórki właściwej do spraw kontroli codziennie w godzinach urzędowania.
§ 7.
W wypadku prowadzenia działań i operacji policyjnych wykraczających poza terytorialny zasięg działania komendanta powiatowego Policji działaniami policyjnymi na tym obszarze kieruje Komendant lub kierownik komórki organizacyjnej Komendy, właściwy w sprawach sztabu Policji , albo wyznaczony przez Komendanta policjant.
Rozdział 2
STRUKTURA ORGANIZACYJNA KOMENDY
§ 8.
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Komendy:
1. Kierownictwo:
a) Komendant Powiatowy Policji,
b) I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji,
2. Komórki organizacyjne w służbie kryminalnej:
a) Wydział Kryminalny,
3. Komórki organizacyjne w służbie prewencyjnej:
- Wydział Prewencji ,
- Wydział Ruchu Drogowego,
4. Komórki organizacyjne w służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym:
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Kadr i Szkolenia,
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prezydialnych,
- Zespół Finansów, Zaopatrzenia , Łączności i Informatyki,
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
- Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prasowo – Informacyjnych.
§ 9.
Strukturę organizacyjną Komendy ustala Komendant.
Rozdział 3
TRYB KIEROWANIA W KOMENDZIE
§ 10.
1) Komendą kieruje Komendant przy pomocy I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji, kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz policjantów
i pracowników wyznaczonych do koordynowania realizacji zadań zespołów jak też bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.
2) Komendant może powoływać stałe lub doraźne nieetatowe zespoły i wyznaczać
policjantów lub pracowników odpowiedzialnych za koordynację pracy tych zespołów.
3) Komendant może upoważnić poszczególnych policjantów i pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
4) W razie czasowej niemożności sprawowania funkcji przez Komendanta, zakres jego zadań i kompetencji przejmuje I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji .
5) Komendant jest uprawniony do wydawania rozkazów, zarządzeń, decyzji w zakresie ustalonym obowiązującymi przepisami oraz według właściwości określonej w niniejszym Regulaminie.
§ 11.
Komendant sprawuje nadzór nad realizacją zadań niżej wymienionych komórek organizacyjnych :
- Wydział Prewencji ;
- Wydział Ruchu Drogowego;
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Kadr i Szkolenia;
- Jednoosobowe Stanowisko ds. Prezydialnych;
- Zespół Finansów, Zaopatrzenia, Łączności i Informatyki – w zakresie finansów i zaopatrzenia;
- Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prasowo – Informacyjnych;”
I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji sprawuje nadzór nad realizacją zadań niżej wymienionych komórek organizacyjnych:
- Wydział Kryminalny;
- Zespół Finansów, Zaopatrzenia, Łączności i Informatyki – w zakresie łączności i informatyki;
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.”.
§ 12.
- Komórką organizacyjną Komendy, zwaną dalej „komórką” kieruje jej kierownik przy pomocy zastępcy, kierowników podległych komórek organizacyjnych niższego szczebla oraz bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.
- Kierownik komórki określa szczegółowy zakres zadań podległej komórki, zatwierdzany przez Komendanta, oraz:
1) karty opisów stanowisk pracy;
2) opisy stanowisk pracy.
- Kierownik komórki jest zobowiązany do niezwłocznej aktualizacji zadań i kart,o których mowa w ust. 2, wynikających ze zmian organizacyjno - etatowych
w Komendzie. - Kierownika komórki w czasie jego nieobecności zastępuje jego zastępca albo policjant lub pracownik wskazany przez tego kierownika.
- Zastępowanie kierownika komórki obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w regulaminie chyba, że kierownik komórki określi inny zakres zastępstwa.
- Karty opisów stanowisk pracy, o których mowa w ust. 2 pkt 1, sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
- Opisy stanowisk pracy, o których mowa w ust. 2 pkt 2, osób zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej, sporządza się na podstawie tych przepisów.
Rozdział 4
ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KOMENDY
§ 13.
Do zakresu zadań Wydziału Kryminalnego należy:
- organizowanie oraz koordynowanie i realizowanie działań w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej, gospodarczej i narkotykowej a także wykrywania i ścigania sprawców tych przestępstw;
- inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć z instytucjami państwowymi, organizacjami społecznymi mającymi na celu przeciwdziałanie i zwalczanie przestępstw kryminalnych, zjawisk kryminogennych oraz patologii społecznej;
- organizowanie przedsięwzięć o charakterze profilaktycznym w celu zapobiegania zjawisku narkomani i przestępczości narkotykowej, współdziałanie w tym zakresie z lokalnymi organami władzy, organizacjami społecznymi i samorządowymi oraz szkołami;
- utrzymywanie stałej współpracy w zakresie ujawniania i ścigania przestępstw gospodarczych oraz ich sprawców z Urzędem Kontroli Skarbowej w Poznaniu, urzędami skarbowymi oraz innymi instytucjami kontrolnymi;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych, oraz wykonywanie czynności wynikających z trybu art. 307 kpk i art. 308 kpk;
- prowadzenie śledztw w zakresie powierzonym do wykonania przez prokuraturę;
- prowadzenie form pracy operacyjnej z wykorzystaniem dostępnych metod;
- prowadzenie współpracy z osobowymi źródłami informacji w zakresie uzyskiwania informacji na temat przestępstw i ich sprawców;
- ustalanie składników majątkowych sprawców przestępstw w prowadzonych sprawach operacyjnych i procesowych;
- organizowanie i uczestnictwo w szkoleniach funkcjonariuszy wydziału obejmujących zakres zwalczania przestępczości oraz obowiązujących przepisów i procedur prawnych;
- prowadzenie funduszu operacyjnego jednostki;
- ujawnienie i utrwalenie śladów kryminalistycznych, dokumentowanie tych czynności oraz w razie potrzeby powoływanie biegłych w celu wydania stosownej opinii;
- prowadzenie i koordynowanie czynności mających na celu ustalenie miejsc pobytu osób zaginionych i poszukiwanych jako sprawcy przestępstw zarówno z terenu własnego, jak i w skali kraju;
- sporządzanie dokumentów rejestracyjnych i ewidencyjnych dotyczących osób, zdarzeń oraz realizowania czynności określonych przepisami o pracy operacyjno - rozpoznawczej, procesowej i innej;
- realizowanie zadań zleconych przez sądy, prokuratury oraz inne jednostki Policji w zakresie właściwości miejscowej;
- prowadzenie magazynu dowodów rzeczowych i związanej z tym dokumentacji;
- wykonywanie obowiązków związanych z rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
§ 14.
Do zakresu zadań Wydziału Prewencji należy:
- organizowanie i bieżące analizowanie efektów działań podejmowanych na rzecz poprawy stanu porządku i bezpieczeństwa publicznego z uwzględnieniem form
i metod pełnienia służby patrolowej, interwencyjnej i ochronnej przez komórki sekcji; - tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych, w tym ukierunkowanych na ujawnianie, zapobieganie, zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;
- organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie służby dyżurnej w jednostce;
- planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas organizowanych zgromadzeń publicznych, imprez masowych i protestów społecznych;
- organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu w tym zakresie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń oraz realizowanie i nadzorowanie czynności w postępowaniach mandatowych i przed Sądem Grodzkim;
- ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na obszarach wodnych;
- zapewnienie właściwych warunków w pomieszczeniach przeznaczonych dla osób zatrzymanych i doprowadzonych do wytrzeźwienia;
- realizowanie doprowadzeń osób oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi komórkami organizacyjnymi Policji;
- współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;
- wykonywanie czynności w sprawach czynów karalnych popełnionych przez nieletnich oraz w sprawach o wykroczenia;
- planowanie, koordynowanie i nadzorowanie pracy dzielnicowych w szczególności ukierunkowanej na prowadzenie rozpoznania, środowiskowego, osobowego i terenowego w oparciu o strukturę rewiru dzielnicowych;
- planowanie i organizacja działań własnych w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych;
- współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy Powiatowej Policji w zakresie zadań realizowanych przez te komórki, zwłaszcza w odniesieniu do problematyki ujawniania przestępstw kryminalnych i gospodarczych;
- przyjmowania, gromadzenia i przechowywania materiałóew archiwalnych powstałych w Komendzie w składnicy akt oraz ich brakowanie
- wykonywanie obowiązków związanych z rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.”
§ 14 a
Do zakresu zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy:
1) czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem na drogach, w szczególności poprzez organizowanie służb patrolowych ruchu drogowego na podległym terenie;
2) prowadzenie wzmożonych działań ukierunkowany na określone, negatywne zjawiska przyczyniające się do powstawania zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu na drodze;
3) analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym oraz wskazywanie na przyczyny powstawania zdarzeń na drodze, a na tej podstawie wyznaczanie kierunków pracy Policji mającej na celu zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
4) wykonywanie czynności na miejscu zdarzeń drogowych (kolizji i wypadków);
5) wykonywanie pilotaży pojazdów nienormatywnych;
6) opiniowanie oraz zabezpieczenie imprez odbywających się na drogach;
7) propagowanie przestrzegania zasad przepisów ruchu drogowego, a w szczególności prowadzenie edukacji szkolnej w tym zakresie;
8) realizacja zagadnień dotyczących transportu drogowego;
9) realizacja zagadnień dotyczących przewozów materiałów niebezpiecznych;
10) współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji;
11) współdziałanie z podmiotami pozapolicyjnymi mającymi wpływ na zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
12) realizacja zagadnień dotyczących inżynierii ruchu drogowego oraz współdziałanie z odpowiednimi zarządcami dróg;
13)rejestrowanie w systemie informatycznym zagadnień z zakresu ujawnionych wykroczeń w ruchu drogowym;
14) opiniowanie wniosków o wykorzystanie dróg w sposób szczególny;
15) realizowanie zadań związanych z bazami danych SEWiK oraz KSIP;
16)realizacja zadań w zakresie zabezpieczenia porządku i bezpieczeństwa w ruchu drogowym w czasie eskort policyjnych pojazdu lub kolumny pojazdów;
17) realizacja zadań związanych ze zwalczaniem przestępczości pospolitej;
18) wykonywanie obowiązków związanych z rozpatrywaniem i załatwianiem skarg wniosków zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.”
§ 15.
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo –Informacyjnych należy:
1) wykonywanie działalności prasowo – informacyjnej;
2) realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
3) współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
4) współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
5) tworzenie, współtworzenie oraz współuczestniczenie w realizacji programów
prewencji kryminalnej;
6) współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby właściwej
komendy wojewódzkiej Policji i innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 16.
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Kadr i Szkolenia należy:
- przygotowanie i organizowanie postępowań kwalifikacyjnych na wybrane stanowiska służbowe w Policji, wskazane przez Komendanta;
- obsługa policjantów i pracowników korpusu służby cywilnej oraz pracowników pozaetatowych związana z przebiegiem ich służby i pracy;
- opiniowanie formalne i merytoryczne wniosków personalnych i raportów policjantów oraz sporządzanie projektów decyzji Komendanta Powiatowego Policji w Rawiczu;
- nadzorowanie terminowości sporządzania opinii służbowych wszystkich policjantów;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny służbowej policjantów i pracowników Policji;
- przyjmowanie, koordynowanie, rozpatrywania, prowadzenie rejestrów: manualnego i elektronicznego (SRS) w sprawach skarg i wniosków;
- prowadzenie rejestru postępowań dyscyplinarnych i ewidencji czynności wyjaśniających wszczętych przez Komendanta;
- rozpoznawanie analizowanie oraz zgłaszanie do Wydziału Kadr i Szkolenia Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu potrzeb dotyczących kierowania policjantów na szkolenie zawodowe dla absolwentów szkół wyższych i kursy specjalistyczne w ramach doskonalenia zawodowego centralnego
- organizowanie i koordynowanie działań dotyczących doskonalenia zawodowego, wyszkolenia strzeleckiego i wychowania fizycznego;
- opracowywanie projektów regulaminów związanych z organizacją Komendy;
- realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy, w tym organizowania tych struktur na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
- aktualizowanie dokumentacji w zakresie spraw mobilizacyjno – obronnych;
- koordynowanie zadań z zakresu medycyny pracy;
- zamawianie i ewidencjonowanie pieczęci i stempli używanych w komórkach organizacyjnych Komendy;
- koordynowanie zadań z zakresu zaopatrywania Komendy w księgozbiór prowadzenia biblioteki;
- wydawanie dokumentów służbowych policjantów i pracowników w postaci rozkazów personalnych;
- współpraca z Sekcją Prezydialną, Kadr i Szkolenia Komendy Miejskiej Policji
w Lesznie w zakresie obsługi systemu informatycznego „SWOP”. - przechowywanie złożonych oświadczeń o stanie majątkowym i udostępnianie ich do analizy osobom uprawnionym w Komendzie”;
§ 17.
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prezydialnych należy:
- obsługa kancelaryjno-biurowa Komendanta i I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji;
- ewidencjonowanie, gromadzenie, rozpowszechnianie aktów prawnych własnych i wpływających do Komendanta;
- udostępnianie zbiorów obowiązujących aktów prawnych resortowych i pozaresortowych;
- opracowywanie projektów zarządzeń i decyzji wydawanych przez Komendanta;
- prowadzenie kancelarii ogólnej Komendanta;
- prowadzenie i zabezpieczenie punktu wymiany poczty specjalnej;
- realizowanie innych, niż wymienione w ust. 1-6, zlecone zadania przez kierownictwo Komendy oraz współpracowanie z komórkami Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu właściwymi w sprawach prezydialnych”.
§ 18.
Do zakresu zadań Zespołu Finansów, Zaopatrzenia, Łączności i Informatyki należy:
W zakresie finansów i zaopatrzenia:
- realizacja czynności w zakresie procedur określonych przez Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu dotyczących realizacji dochodów budżetowych;
- realizacja wydatków w ramach ustalonego limitu finansowego i upoważnienia
w odpowiednich paragrafach klasyfikacji budżetowej; - prowadzenie postępowań szkodowych w przypadku wyrządzenia szkód w mieniu Skarbu Państwa znajdującym się w dyspozycji Komendy;
- kontrolowanie i opracowywanie dokumentów księgowych potwierdzających dokonanie operacji gospodarczych pod względem merytorycznym;
- prowadzenie dokumentacji w zakresie darowizn rzeczowych i finansowych;
- organizowanie i przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych, ich brakowanie i zagospodarowywanie;
- zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby Komendy;
- prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów w zakresie gospodarki materiałowo-technicznej;
- zgłaszanie potrzeb jednostki na materiały, sprzęt, usługi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jednostki, a także sprzęt kwaterunkowo-gospodarczy, techniki policyjnej, wyposażenia specjalnego, druków ;
- nadzorowanie nad eksploatacją i stanem technicznym powierzonego w użytkowanie majątku oraz umundurowania, odzieży roboczej, środków higieny osobistej;
- prowadzenie indywidualnej ewidencji mundurowej policjantów i wyposażenia pracowników Policji;
- prowadzenie ewidencji sprzętu transportowego oraz ewidencji wyjazdów;
- sprawowanie nadzoru nad eksploatacją i stanem technicznym pojazdów;
- przedstawianie potrzeb w zakresie materiałów pędnych i smarów i sprzętu transportowego na nowy rok budżetowy;
- prowadzenie postępowań powypadkowych oraz szkodowych w zakresie określonym przez Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- prowadzenie ewidencji holowań zabezpieczonych pojazdów oraz opłat za parkowanie pojazdów przetrzymywanych w celach dochodzeniowo-śledczych;
- przygotowanie decyzji administracyjnych w zakresie właściwości Komendanta w sprawach mieszkaniowych, prowadzenie kart mieszkaniowych;
- realizacja czynności konserwacyjnych i naprawczych związanych z utrzymaniem obiektów w należytym stanie technicznym i estetycznym;
- prowadzenie gospodarki mieszkaniowej, w tym również w zakresie zasiedlenia
i opróżniania lokali oraz w zakresie kwater tymczasowych; - prowadzenie postępowań windykacyjnych w zakresie należności stanowiących dochody Skarbu Państwa;
- sporządzanie dokumentacji w zakresie zatrzymywania osób do wytrzeźwienia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz prowadzenie ewidencji wezwań i należnych kwot z tytułu opłat za pobyt w Policyjnej Izbie Zatrzymań Komendy;
- uczestniczenie w procesie oddawania w posiadanie zależne nieruchomości Skarbu Państwa lub ich części pozostających w trwałym zarządzie KWP w Poznaniu, zgodnie z obowiązującymi procedurami, tj. przeprowadzanie postępowań mających na celu wyłonienie kontrahentów, prowadzenie ewidencji zawartych umów najmu, dzierżawy i użyczenia, wykonywanie niektórych czynności faktycznych w w/w zakresie;
- wykonywanie czynności faktycznych zleconych przez Wydział Inwestycji i Zaopatrzenia KWP w Poznaniu w zakresie pozyskiwania/zbywania nieruchomości lub ich części przeznaczonych na cele służbowe Policji;
- dokonywanie aktualizacji danych z zakresu terytorialnego zasięgu działania jednostki;
- prowadzenie rejestru wydawanych zaświadczeń policjantom i pracownikom Policji dotyczące zatrudnienia i wynagrodzenia
W zakresie łączności i informatyki:
- bezpośredni nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem sprzętu łączności i informatyki, prowadzenie szkoleń w zakresie prawidłowej eksploatacji oraz bieżące wsparcie użytkowników sprzętu będącego w użytkowaniu jednostki jednostek podległych;
- bieżąca konserwacja sprzętu teleinformatycznego przy ścisłej współpracy ze służbami technicznymi Wydziału Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu zwanego dalej WŁiI KWP;
- wstępne diagnozowanie uszkodzeń sprzętu teleinformatycznego, dokonywanie drobnych napraw, w przypadku poważniejszych uszkodzeń lub obowiązywania umów serwisowych – przekazywanie sprzętu do naprawy do WŁiI KWP;
- instalowanie sprzętu teleinformatycznego dla użytkowników końcowych jednostki i jednostek podległych;
- realizacja wytycznych KGP zawartych w dokumentach „Zalecenia dotyczące standardów technicznych, użytkowych oraz bezpieczeństwa, stosowanych w Policji, w zakresie informatyki i łączności”, politykach bezpieczeństwa, instrukcjach bezpieczeństwa i innych decyzjach KGP dot. Systemów informatycznych jawnych(np.KSIP,SWD), dokumentach SWBS i PBE systemów i stanowisk informatycznych niejawnych oraz politykach bezpieczeństwa i decyzjach Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu;
- konfigurowanie terminali mobilnych, stanowisk dostępowych, stanowisk internetowych i komputerów wolnostojących zgodnie z wytycznymi wynikającymi z dokumentów określonych w pkt 5 oraz administrowanie kontami użytkowników( dodawanie, usuwanie, konfiguracja profili użytkowników;
- realizacja techniczno-administracyjnych elementów systemów centralnych( np. SWOP,SWD, poczta Lotus Notes) oraz uczestniczenie we wdrożeniach nowych systemów jednostce i jednostkach podległych;
- prowadzenie ewidencji upoważnień i uprawnień do systemów informatycznych funkcjonariuszy i pracowników cywilnych jednostki i jednostek podległych zgodnie z wytycznymi wynikającymi z dokumentów określonych w pkt 5;
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji oraz dystrybucji sprzętu zgodnie z decyzjami Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu, w tym w zakresie funkcjonowania służbowej telefonii komórkowej i użytkowania służbowych pamięci przenośnych przez funkcjonariuszy i pracowników cywilnych jednostki i jednostek podległych;
- podstawowy nadzór techniczny i administrowanie systemami lokalnymi jednostki i jednostek podległych, w tym systemami kontroli dostępu i monitoringów obiektowych;
- prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu teleinformatycznego oraz demontaż i przygotowanie sprzętu teleinformatycznego do wybrakowania zgodnie z obowiązującymi procedurami;
- dokonywanie kontroli wykorzystania sieci Internet oraz bieżąca weryfikacja bilingów na stanowisku taryfikacyjno-bilingowym – dla potrzeb jednostki i jednostek podległych;
- zabezpieczenie teleinformatyczne przeprowadzonych przez jednostkę operacji policyjnych o zasięgu lokalnym;
- współuczestniczenie w opracowywaniu planów MOB;
- bieżąca współpraca z WŁiI KWP
§ 19.
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:
- przeprowadzanie kontroli warunków służby/pracy oraz przestrzeganie przepisów i zasad bhp w komórkach organizacyjnych Komendy;
- bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń ;
- udział w dokonywaniu ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną służbą/pracą;
4) prowadzenie szkoleń wstępnych ogólnych w zakresie bhp;
5) udział w prowadzeniu postępowań dotyczących policjantów i pracowników;
6) współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi w zakresie organizowania szkoleń okresowych bhp;
7) uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a takżew komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higien służby/pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy służbie/pracy.
§ 20.
Do zakresu zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
W zakresie Ochrony Informacji Niejawnych:
1. zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
2. zapewnienie ochronny systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
3. zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
4. kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa ( co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
5. opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji;
6. prowadzenie szkoleń w zakresie ochronny informacji niejawnych;
7. prowadzenie postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
8. prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto.
W zakresie kancelarii Tajnej:
1) przyjmowanie, ewidencjonowanie, przechowywanie, wydawanie, udostępnianie,
przekazywanie i wysyłanie materiałów niejawnych;
2) prowadzenie urządzeń ewidencyjnych;
3) zapewnienie należytej ochrony materiałom niejawnym znajdującym się kancelarii;
4) powiadamianie adresata o otrzymaniu dokumentu niejawnego;
5) przekazywanie lub udostępnianie, za pokwitowaniem, dokumentów niejawnych dowłaściwych komórek organizacyjnych albo dla pracowników oraz sprawowanie bieżącej kontroli postępowania z tymi dokumentami, a także egzekwowanie ich zwrotu;
6). wykonywanie kopii, odpisów, wypisów, wyciągów na pisemne zlecenie sporządzającego dokument lub adresata dla wszystkich komórek organizacyjnychKomendy, potwierdzanie zgodności na kopiach, wypisach i wyciągach;
7) gromadzenie przepisów niejawnych oraz prowadzenie i aktualizowanie dziennika przepisów, a także udostępnianie i wydawanie przepisów;
8) odnotowywanie na dokumentach zawierających informacje niejawne oraz w urządzeniach ewidencyjnych zmiany lub zniesienia klauzuli tajności;
9) zwracanie wykonawcom dokumentów w celu ich uzupełniania w przypadkach, gdy nie spełniają określonych wymogów;
10). realizacja czynności związanych z obowiązkiem rozliczania się policjantów i pracowników z posiadanych przez nich dokumentów niejawnych w przypadku rozwiązania stosunku służbowego lub stosunku pracy, przeniesienia lub delegowania do służby lub pracy w innej jednostce lub komórce organizacyjnej albo delegowania do służby lub pracy poza Policją;
11) rozliczanie wszystkich pozycji w prowadzonych urządzeniach ewidencyjnych, sporządzanie w razie potrzeby, wykazów dokumentów pobranych z kancelarii przez pracowników lub funkcjonariuszy komórek organizacyjnych, w celu ułatwienia rozliczenia dokumentów w urządzeniach ewidencyjnych;
12) przygotowywanie dokumentów niejawnych znajdujących się w kancelarii, w celu przekazania do archiwum lub składnicy akt Policji;
Rozdział 5
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 21.
- Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy w terminie 30 dni od wejścia w życie regulaminu określą szczegółowe zakresy zadań podległych komórek organizacyjnych oraz kart opisu stanowiska pracy.
- Kierownicy komórek organizacyjnych są obowiązani do niezwłocznego zapoznania podległych policjantów i pracowników z postanowieniami niniejszego regulaminu.
- W przypadku zmian organizacyjnych w Komendzie oraz zmian zakresów zadań komórek organizacyjnych Komendy dokonuje się niezwłocznie odpowiednich zmian niniejszego regulaminu.
- W przypadkach o których mowa w ust. 3 kierownicy komórek organizacyjnych Komendy dokonują aktualizacji szczegółowych zakresów zadań podległych komórek organizacyjnych oraz kart opisu stanowiska pracy dla poszczególnych stanowisk służbowych.
§ 22.
Traci moc Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Rawiczu z dnia 17 grudnia 2008 r. (Ppp-011-1/08) zmieniony regulaminem z dnia 16.03.2009 r. (Ppp-011-14/09), z dnia 19.05.2009 r. (Ppp-011-27/09), z dnia 29.04.2011 r. (Ppp-011-26/11) , z dnia 10.07.2013 r. (Ppp-011-30/14/13) oraz z dnia 24.02.2014 r. ( Ppp-011-27/14 ).
§ 23.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
KOMENDANT POWIATOWY POLICJI
W RAWICZU
insp. Krzysztof Nowak
W porozumieniu:
WIELKOPOLSKI
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI
W POZNANIU
insp. Rafał Batkowski
Uzasadnienie
Dotychczasowy regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Rawiczu obowiązuje od 01 grudnia 2008 r.
Do dnia dzisiejszego wprowadzono kilkanascie zmian do regulaminu KPP w Rawiczu. Znacznej zmianie uległa struktura organizacyjna jednostki oraz zmodyfikowano zadania realizowane przez poszczególne komórki organizacyjne Komendy.
W następstwie dokonanych w nim zmian stał się nieczytelny i w związku z tym zachodzi potrzeba wprowadzenia nowego regulaminu Komendy Powiatowej Policji w Rawiczu.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2011 r. Nr 217, poz. 1280 i Nr 230, poz. 1371, z 2012 r. poz. 627, 664, 908, 951, 1529, z 2013 r. 628, 675, 1351, 1635 oraz z 2014 r. poz. 24.